woensdag 15 december 2010

Trendanalyse (verleden): Amerikanisering

Vlak na de WOII was er een hype rondom de Coco Cola. De drank was anders en stond voor vrijheid en is  tot op de dag van vandaag een groot succes.


In de jaren na de WOII waren de Amerikaanse producten een grote hype in Nederland. Het was anders dan wat de Nederlanders gewend waren. het was iets nieuws en dat maakte de mensen nieuwsgierig.

Al het Amerikaane werd verheerlijkt om zo ook op de Amerikanen te lijken. Mensen gingen vaker uit, naar disco's en cafe's. Ook werd de Amerikaanse leven geobserveerd. Eetgewoontes worden ook overgenomen.

Nederlanders keken er heel erg op omdat in Amerika veel mogelijk was en hun leefwijze veel vrijer en 'opener' was.





Amerika was immers een grote voorbeeld voor verschillende landen na de WOII.




Trend piramide:
DESTEP:

Demografisch: Amerikanisering ging op internationaal niveau uitbreiden.
Economie: landen hebben weer welvaart en kunnen weer nieuwe producten vanuit het buitenland gaan importeren
Sociaal cultureel: door globalisering en technologisering was het toen ook mogelijk om met amerikaanse bewoners te communiceren. het grote voorbeeld volgen.
Technologisering: door nieuwe technologie maakte het de wereld kleiner. Er zijn steeds meer en meer communicatie mogelijkheden.
Ecologisch: ...
Politiek: rechten van bedrijven en verkoop van producten werden gekeurd door de overheid en kamer van koophandel. Democratie was ook iets wat in Amerika voorkomt.

Door Sin Ying

Geen opmerkingen:

Een reactie posten